Cel działania:•rozwijanie zainteresowania uczniów historią,
•pobudzenie społeczności do aktywności na rzecz ochrony i opieki nad pamiątkami przeszłości,
•kształtowanie u uczniów poczucia własnej tożsamości regionalnej,
•kształtowanie troski o region i jego dziedzictwo kulturowe,
•wprowadzenie ucznia w świat wartości środowiska, z którego pochodzi, w którym się wychowuje,
•rozwijanie osobowości ucznia wrażliwego na otaczającą go kulturową rzeczywistość
Szczegółowy opis działania:Szkolna Izba pamięci Kultury iTradycji powstała w 2002 roku, natomiast pomysł narodził się dużo wcześniej. Pragnęliśmy zgromadzić w jednym miejscu pamiątki dotyczące historii naszej „Małej Ojczyzny”. Znajdują się w niej źródła pisane i niepisane, przekazane przez uczniów, rodziców, dziadków i innych mieszkańców tej ziemi. W Izbie Tradycji przechowuje się między innymi sztandar szkoły, przedmioty codziennego użytku, dokumenty z Archiwum Państwowego w Inowrocławiu dotyczące działalności organizacji i towarzystw na terenie Gębic, pamiątki rodzinne, medale mieszkańców Gębic i okolicznych miejscowości, dokumenty związane ze szkolnictwem na tym terenie, wspomnienia uczestników II wojny światowej, stare czasopisma i książki, kroniki szkolne.
Na zajęciach uczniowie mają możliwość zdobycia nowych wiadomości i umiejętności:
- uczniowie poznają historię swojej miejscowości i regionu,
- poznają historię szkoły i różnych organizacji działających na naszym terenie,
- poznają sylwetki osób zasłużonych dla środowiska lokalnego np. ks. Piotra Wawrzyniaka, Stefana Kluczykowskiego,
- zapoznają się z ważnymi datami dotyczącymi historii szkoły oraz pamiątkami np. monografie szkoły, cegiełki, fotografie,
- analizują materiały źródłowe związane z działalnością takich organizacji jak: Kółko Rolnicze, Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół”,
- zapoznają się z pamiątkami z czasów II wojny światowej ofiarowanymi przez uczestników lub ich krewnych,
- poznają historie kościoła w Gębicach, oglądają księgi parafialne i ornaty pochodzące z XVIII w,
- biorą udział w wycieczkach dydaktycznych umożliwiających im poznanie zabytków okolicznych miejscowości,
- wykorzystują zebrany i zgromadzony materiał na lekcjach, robiąc projekty, albumy, foldery,
- uczniowie uczą się rejestrować i opisywać eksponaty.
Na podsumowanie zajęć uczniowie rozwiązują test, który jest zarazem samooceną zapamiętanych wiadomości i umiejętności. Stwarza to okazję do wzbogacania osobistej wiedzy uczniów. Wypełniają ankiety dotyczące działalności izby. Odpowiedzi w nich zawarte są motorem do planowania działań związanych z rozwojem izby.
Szkolna Izba Pamięci Kultury i Tradycji jest również udostępniana do zwiedzania zaproszonym gościom, miejscowej społeczności, których oprowadza nauczyciel historii. Zbiory wypożyczane są również na wystawy okolicznościowe związane z lokalnymi uroczystościami oraz wystawy czasowe do Muzeum Ziemi Mogileńskiej w Chabsku.
Efekty działania:•poszerzenie wiedzy uczniów na temat szkoły przez prowadzenie zajęć w Szkolnej Izbie Pamięci Kultury i Tradycji,
•absolwenci odwiedzający szkołę, mają możliwość zwiedzania szkolnej izby, odszukania swoich śladów w kronikach i wykazach uczniów, na zdjęciach oraz wzbogacają zbiory,
•uczniowie naszej szkoły mogą poznać zabytki kultury podczas zwiedzania w czasie wycieczek lekcyjnych,
•opiekują się miejscami pamięci na terenie Gębic,
•uczniowie biorą czynny udział w uroczystościach patriotycznych,
•dzieci chętnie uczestniczą i zajmują czołowe miejsca w konkursach regionalnych na poziomie gminy i powiatu,
•corocznie uczniowie uczestniczą w Przeglądzie Obrzędów Zapustnych organizowanym przez Muzeum Ziemi Mogileńskiej w Chabsku,
•społeczność uczniowska poznaje sylwetki osób zasłużonych dla środowiska lokalnego,
• uczniowie znają historię Gębic i okolicznych miejscowości,
• dzieci przygotowują wystawy okolicznościowe,
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy: - rodzice, uczniowie, absolwenci, społeczność lokalna, władze lokalne, proboszcz Parafii św. Mateusza w Gębicach – głównie rola wspierająca oraz osoby przekazujące pamiątki.