"W trosce o ojczystą mowę" - doskonalenie kluczowych umiejętności polonistycznych.
Cel działania:Rozwijanie zainteresowania językiem ojczystym.
Uczeń:
- doskonali praktyczne umiejętności językowe,
- kształtuje nawyk świadomego posługiwania się językiem ojczystym w mowie i piśmie,
- doskonali umiejętność odbioru różnych tekstów, kultury, sztuki,
- redaguje różnorodne formy wypowiedzi,
- ma możliwość samorealizacji i prezentacji swoich uzdolnień humanistycznych,
- prezentuje efekty swojej pracy publicznie i promuje szkołę,
- bierze udział w konkursach i akademiach szkolnych,
- rozwija ekspresję twórczą, kreatywność oraz wyobraźnię językową,
- wzbogaca słownictwo,
- uczestniczy w warsztatach promujących czytelnictwo.
Szczegółowy opis działania:
Lp.
|
Zadania stałe
|
Efekty
|
1.
|
Udział uczniów w konkursie przedmiotowym z języka polskiego.
|
Laureatka i finalistka w roku szkolnym 2010/2011
|
2.
|
Udział uczniów w Ogólnopolskim Konkursie Języka Polskiego „Słowo daję”.
|
Wyróżnienia w Małym Finale
|
3.
|
Udział w Powiatowych Potyczkach z Języka Polskiego organizowanych przez Powiatową Bibliotekę Publiczną w Chełmży.
|
II miejsce w roku szkolnym 2010/2011
|
4.
|
Udział w Ogólnopolskim Konkursie Gramatyczno-Ortograficznym im. ks. Onufrego Kopczyńskiego organizowanym przez Zespół Szkół Publicznych w Czerniejewie.
|
Wyróżnienia
|
5.
|
Wewnątrzszkolne konkursy ortograficzne: „Złote Pióro” — kl. I-III i „Ortograficzna Corrida” — kl. IV-VI.
|
Udział wszystkich uczniów w konkursach i powiększająca się liczba uczniów piszących bezbłędnie.
|
6.
|
Udział uczniów w warsztatach czytelniczych „Głośno czytam, mądrość chwytam” organizowanych przez szkolną bibliotekę.
|
Wzrost czytelnictwa w szkole, podniesienie poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów.
|
7.
|
Kąciki językowe w klasach tworzone przez uczniów.
|
Wzrost czujności językowej uczniów.
|
8.
|
Redagowanie przez uczniów artykułów do dwumiesięcznika szkolnego „Kleksik”.
|
Doskonalenie redagowania różnych form wypowiedzi, wzbogacanie słownictwa.
|
9.
|
Udział uczniów w akademiach, apelach, występach pozaszkolnych.
|
Publiczne prezentowanie uzdolnień i efektów swojej pracy, pokonywanie tremy.
|
10.
|
Udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania humanistyczne.
|
Poszerzenie wiedzy humanistycznej, „pisanie wierszy”, przygotowywanie scenariuszy przedstawień, dekoracji, rekwizytów.
|
Lp.
|
Zadania wynikające z „Priorytetów dydaktyczno – wychowawczych” i inne
|
Efekty
|
1.
|
Udział uczniów w projektach unijnych „Czego Jaś się nie nauczy…” i „Z Małgosią po naukę” (zajęcia ortograficzne, zajęcia rozwijające ekspresję kulturalną, zajęcia teatralno-językowe).
|
Prezentacja osiągnięć podczas konferencji podsumowującej projekt w Starostwie Powiatowym w Toruniu. Motto prezentacji „Czego Jaś się nauczy, to i Jan będzie umiał. Kto brał udział w projekcie, ten to dobrze zrozumiał.”, znajomość zasad ortograficznych.
|
2.
|
Spotkania autorskie z twórcami literatury w Gminnej Bibliotece Publicznej w Małej Nieszawce, np. z Natalią Usenko — poetką, Barbarą Gawryluk.
|
Rozbudzenie zainteresowania twórcami literatury i ich dziełami.
|
3.
|
„Listy, zaproszenia, opowiadania z zaskakującą puentą, nie muszą być dla ciebie Achillesa piętą. Poznaj tajemnicę ich redagowania, a zdobędziesz nową umiejętność myśli przekazywania.” (priorytet — listopad 2010)
|
Redagowanie różnych form wypowiedzi i ich prezentacja.
|
4.
|
„Więcej waży jedna dobra strofa niż ciężar wielu pracowitych stronic.”„Rok 2011 rokiem Czesława Miłosza” (priorytet — luty 2011)
|
Recytacja utworów Czesława Miłosza, gazetka i prezentacja multimedialna dotycząca życia i twórczości poety.
|
5.
|
„I śmiech niekiedy może być nauką, kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa.” „W 210 rocznicę śmierci Ignacego Krasickiego” (priorytet — marzec 2011)
|
Udział uczniów w międzyszkolnym konkursie recytatorskim „Bajka prawdę ci powie…”, konkursie wiedzy o „księciu polskich poetów”.
|
6.
|
„Można odejść na zawsze, by stale być blisko” — poetycki świat „entuzjasty biedronek” w pierwszą rocznicę śmierci ks. Jana Twardowskiego (priorytet — styczeń 2007)
|
Udział uczniów w konkursie recytatorskim utworów ks. Jana Twardowskiego.
|
7.
|
„Sztuka pisania” — „Pisma użytkowe redagować potrafimy, więc w codziennym życiu sobie poradzimy.” (priorytet — styczeń 2008)
|
Prezentacja poprawnie zredagowanych form wypowiedzi.
|
8.
|
„Czy konie trojańskie są w stajni Augiasza? Do odpowiedzi grecka mitologia zaprasza.” (priorytet — styczeń 2009)
|
Udział uczniów w konkursach klasowych, konkursie szkolnym. Przygotowanie przedstawienia pt. „Z wizytą na Olimpie”,
|
9.
|
„Niechaj to narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi iż swój język mają.” (priorytet — luty 2010)
|
Zorganizowanie Dnia Języka Ojczystego w szkole. Przeprowadzenie konkursów, quizów, rozwiązywanie krzyżówek, „spotkanie” z Janem Miodkiem, redagowanie baśni, frazeologiczna zabawa, ciekawostki językowe.
|
10.
|
„Piszemy listy do naszych mam, bo to osoby najdroższe nam.” (priorytet — maj 2006)
|
Prezentacja właściwie zredagowanych listów do mam, wręczenie ich mamom w czasie spotkań z okazji Dnia Matki.
|
Podejmowane przez szkołę działania promują kulturę słowa pisanego i mówionego. Ideą działań jest nie tylko wyłonienie utalentowanych uczniów, którzy znakomicie piszą i interesująco opowiadają, ale także wspieranie rozwoju każdego ucznia. Zdobytą wiedzę i umiejętności potwierdzają wysokie wyniki naszych uczniów osiągane ze sprawdzianu zewnętrznego szóstoklasisty i wzmożona czujność językowa. Najbardziej cieszy nas, kiedy uczeń w sposób kulturalny „poprawia” kolegę, że mówi się „poszedłem”, a nie „poszłem”, „wziąć”, a nie „wziąść”. Cieszy nas także, że uczniowie chętnie sięgają nie tylko po lektury, ale i inne pozycje z księgozbioru bibliotecznego. Z roku na rok poprawia się także poziom ortografii w naszej szkole. Uczniowie coraz lepiej radzą sobie z pokonywaniem tremy, towarzyszącej publicznym wystąpieniom, chętniej biorą udział w różnych akademiach, przedstawieniach.
Podejmowane przez szkołę działania promują kulturę słowa pisanego i mówionego. Ideą działań jest nie tylko wyłonienie utalentowanych uczniów, którzy znakomicie piszą i interesująco opowiadają, ale także wspieranie rozwoju każdego ucznia. Zdobytą wiedzę i umiejętności potwierdzają wysokie wyniki naszych uczniów osiągane ze sprawdzianu zewnętrznego szóstoklasisty i wzmożona czujność językowa. Najbardziej cieszy nas, kiedy uczeń w sposób kulturalny „poprawia” kolegę, że mówi się „poszedłem”, a nie „poszłem”, „wziąć”, a nie „wziąść”. Cieszy nas także, że uczniowie chętnie sięgają nie tylko po lektury, ale i inne pozycje z księgozbioru bibliotecznego. Z roku na rok poprawia się także poziom ortografii w naszej szkole. Uczniowie coraz lepiej radzą sobie z pokonywaniem tremy, towarzyszącej publicznym wystąpieniom, chętniej biorą udział w różnych akademiach, przedstawieniach.
Efekty działania:Efekty procesu edukacyjnego — porozumiewanie się w języku ojczystym oraz wzbogacanie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- Starostwo Powiatowe w Toruniu,
- Urząd Gminy w Wielkiej Nieszawce,
- Gminna Biblioteka Publiczna w Małej Nieszawce,
- Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Chełmży,
- Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy,
- Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy,
- Zespół Szkół Publicznych w Czerniejewie,
- inne szkoły,
- Rada Rodziców przy SP im. Jana Pawła II w Małej Nieszawce.