strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-12-07 19:16 / 329
Grupa wsparcia dla rodziców dzieci z niepełnosprawnością
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Gminne Nr 1 w Więcborku
Gdańska 13
89-410 Więcbork
Autor / autorzy działania:Sylwia Brożek
pg.wiecbork@wp.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:na dany rok szkolny
Forma zajęć:zajęcia wspomagające
Adresat zajęć:rodzice i dzieci z niepełnosprawnością
Cel działania:
- wyzwalanie aktywności i samodzielności dziecka oraz dobrego nastroju;
- pobudzenie zmysłów;
- nawiązanie i podtrzymywanie kontaktu emocjonalnego z dzieckiem;
- doskonalenie zwinności i zręczności;
- odczuwanie stanu relaksu i odprężenia;
- podniesienie poziomu umiejętności wychowawczych rodziców;
- ułatwianie nawiązania kontaktu i współpracy z partnerem i grupą.



Szczegółowy opis działania:

Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie. Biorą w nich udział rodzice wspólnie ze swoimi niepełnosprawnymi dziećmi, pedagog  prowadzący zajęcia oraz osoba wspomagająca (w zależności od potrzeby, pomoc nauczyciela lub nauczyciel).

Podczas spotkań "grupy wsparcia" rodzice dzieci z niepełnosprawnością,  w przyjaznej atmosferze mają możliwość  podzielenia  się swoimi troskami i radościami oraz porozmawiania z innymi rodzicami dzieci niepełnosprawnych .

Spotkania  w grupie dają możliwość poznania codziennych  problemów,  innych rodziców, podzielenia się własnymi osiągnięciami. Realizacja działań w ramach "grupy wsparcia" pozwala zmniejszyć wątpliwości rodziców, niepokoje rónież łatwiej zaakceptować trudną sytuację rodzinną, wyzwolić w rodzicu poczucie, że nie jest sam.

 Ogólny plan działania grupy wsparcia jest  modyfikowany w zależności od potrzeb dzieci i ich rodziców, obejmuje działania w ramach realizacji:

  1. Elementów programu - dotyk i komunikacja Knill - stosowanie masażu.
  2. Elementów programu -  aktywność ciała, kontaktu i komunikacji Knilla PROGRAM SPH
  3. Elementów metody Weroniki Sherborne

Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała..
Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie, poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu.

Masaż głęboki - głowy i twarzy, rąk i dłoni, nóg i stóp, całego ciała.

Ogólne usprawnianie grafomotoryczne.

Relaksacja według Jacobsona.

Grupa wsparcia dla rodziców.

Przykładowe spotkanie rodzic-dziecko:

  • Zajęcia integrujące, ćwiczenie – „wspólne masażyki”.
  • Wykorzystanie gliny jako materiału plastycznego - próby formowania własnej  rzeźby - „dobra zabawa rodzica z dzieckiem”.
  • Elementy metody Weroniki Sherborne - ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa – wspólna zabawa w relacji: rodzic-dziecko, np.: "Ćwiczę z mamą i na mamie”.
  • Usprawnianie motoryki małej – wypełnianie rysunków za pomocą  wody - „Zaczarowany obrazek - świat bajek” – wspólna praca rodzica z dzieckiem.
  • Zabawy chustą animacyjną, np.: „Dziecko w kwiatku", „Balony na fali” – integracja z grupą, zabawa z rodzicami
  • Grupy wsparcia dla rodziców - wymiana informacji, rozmowy o trudnościach, potrzebach i możliwościach dziecka, warsztaty.
  • Zajęcia wyciszające - elementy według Jacobsona.  
  • Zakończenie spotkania – muzyka relaksacyjna, np.: „Jesień" i „Iskierka na pożegnanie".


Efekty działania:
Rodzic lepiej poznaje i rozumie zachowania swojego dziecka oraz pogłębia z nim więź. Przygląda się swoim dotychczasowym metodom wychowawczym oraz wspomagającym rozwój dziecka. Rozwija umiejętności budowania ciepłych relacji z dzieckiem opartych na wzajemnym szacunku i miłości. Dowiaduje się jak wspomagać rozwój dziecka, jak zachęcać dziecko do współpracy, jak radzić sobie z jego uczuciami, emocjami. Poznaje konkretne sposoby i metody wsparcia rozwoju, usprawnienia zaburzonych sfer rozwojowych. Rodzic dzieli się z innymi uczestnikami swoim doświadczeniem w roli rodzica dziecka niepełnosprawnego.




Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Specjaliści, uczniowie i nauczyciele z innej szkoły, przedstawiciele władz samorządowych i Centrum Pomocy Rodzinie.



Informacje dodatkowe:
Termin spotkań jest wcześniej ustalony z rodzicami. Na pierwszym spotkaniu organizacyjnym pozyskanie akceptacji rodziców.
Prowadzić zajęcia wraz z osobom wspomagającą.
Pozwolić rodzicom na otwarcie się, nie ograniczać ich czasem ale też nie przeciągać.
Pobudzać rodziców do aktywności, np. poprzez czytanie fragmentu bajki, przyniesienie potrzebnych materiałów, zachęcanie do dzielenia się doświadczeniem w pracy z własnym dzieckiem, podsuwanie pomysłów rozwiązań.
Stworzyć kontrakt grupy, który ułatwi zasady współpracy.






© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl