Cel działania:- kształtowanie nawyków czytelniczych;
- rozbudzanie potrzeby poznawania literatury;
- wypożyczanie książek z biblioteczki grupowej;
- poznawanie zasad i reguł obowiązujących w bibliotece;
- poszerzanie słownika czynnego o pojęcia związane z biblioteką;
- wzmacnianie więzi koleżeńskich między dziećmi poprzez wspólne działanie i zabawę.
Szczegółowy opis działania:Planowane zajęcia z dziećmi:
I Rozpoczęcie projektu
Zapoznanie z tematem projektu poprzez:
- przyniesienie przez dzieci ulubionych książek i czasopism;
- prezentację własnej książki na forum grupy;
- dzielenie się swoimi książkami, czasopismami i ich oglądanie;
- rozmowa z dziećmi na temat przyniesionych książek i czasopism.
II Realizacja projektu
1. Działania realizowane w przedszkolu:
Aktywność językowa:
- zapoznanie dzieci z budową książki (okładka, strona tytułowa, treść, ilustracje, spis treści, autor);
- dokonanie podziału książek i czasopism przez dzieci według określonej cechy: np. wielkości , grubości, przeznaczenia (dla dzieci i dorosłych), treści (bajki, podręczniki, książki naukowe, itd.);
- słuchanie bajek czytanych przez lektorów (znanych aktorów) - płyty CD;
- słuchanie bajek i opowiadań czytanych przez nauczycieli przedstawianych z wykorzystaniem pacynek, sylwet, kukiełek;
- rozpoznawanie bajek po usłyszanym fragmencie;
- rozwiązywanie zagadek dotyczących bohaterów bajek;
- próby odgrywania scenek z bajek przez dzieci, tworzenie własnych dialogów;
- rozmowy z dziećmi dotyczące treści bajek, ich morału;
- zabawy tematyczne „Zabawa w bibliotekę”, „Zabawa w księgarnię”;
- zorganizowanie grupowej wypożyczalni książek;
- wykonanie, wspólnie z dziećmi, siatki tematycznej wyrazowo-obrazkowej dotyczącej uzyskanej wiedzy na temat biblioteki.
Aktywność muzyczna:
- wspólne śpiewanie poznanych piosenek tematycznie powiązanych z książką, bajki („Bajeczki z książeczki”, „Lubimy bajki”);
- tworzenie muzyki do treści bajek z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych;
- rytmizacja fragmentów znanych wierszy z instrumentacją.
Aktywność plastyczno-konstrukcyjna:
- rysowanie, malowanie ulubionej scenki z bajki;
- kolorowanie książeczek „Kolorowanek”;
- wykonanie w grupach książeczek tematycznych: „Znamy owoce”, „Nasze zabawki”, „Kolory” (kolorowanie, dobieranie podpisu do obrazków, wykonanie strony tytułowej, łączenie kartek);
- wykonanie zakładek do książek;
- projektowanie okładki wykorzystując ciekawe techniki plastyczne;
- wykonanie indywidualnej karty czytelnika;
- naprawianie zniszczonych książeczek;
- uczestniczenie w zorganizowanym konkursie przedszkolnym „Moja ulubiona postać z bajki”.
2. Działania realizowane poza przedszkolem:
- wycieczka do biblioteki;
- zwiedzenie pomieszczeń;
- zapoznanie z pracą bibliotekarza, przeprowadzenie wywiadu w oparciu o wcześniej przygotowane przez dzieci pytania;
- wykonanie w domu, przez chętne dzieci, pracy plastycznej na konkurs „Moja ulubiona postać z bajki”.
3. Włączenie rodziców w realizację projektu:
- zapraszanie rodziców do przedszkola - „Klub czytających rodziców”;
- zaangażowanie rodziców do pomocy w wyposażeniu grupowej biblioteczki-wypożyczalni;
- uczestniczenie wspólnie z dzieckiem w zorganizowanym konkursie przedszkolnym „Moja ulubiona postać z bajki”.
III Zakończenie projektu
- prezentacja na tablicy prac wykonywanych przez dzieci;
- rozstrzygnięcie konkursu „Moja ulubiona postać z bajki”;
- zorganizowanie grupowej biblioteczki i systematyczne (w każdy piątek) wypożyczanie książeczek do domu.
Efekty działania:Dziecko:
- zna zasady i reguły obowiązujące w bibliotece;
- zapoznało się z praca bibliotekarza;
- rozwinęło zainteresowanie czytaniem warunkującym możliwość poznawania ciekawych książek;
- aktywnie współdziałało z rówieśnikami w czasie wspólnych zabaw i zadań;
- korzysta z biblioteczki-wypożyczalni grupowej;
- dzieci wspólnie z rodzicami korzystają ze zbiorów Biblioteki Dziecięcej w Tucholi.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Rodzice:
- czytanie dzieciom bajek w ramach "Klubu czytających rodziców";
- dostarczanie książeczek do biblioteczki grupowej;
- pomoc dziecku w konkursie plastycznym "Moja ulubiona postać z bajki".
Biblioteka Dziecięca:
- przygotowanie spotkania na terenie biblioteki;
- zapoznanie z pracą bibliotekarza;
- pokazanie pomieszczeń bibliotecznych;
- przeczytanie fragmentu książki przez panią bibliotekarkę.
Informacje dodatkowe:Przedstawione efekty realizacji projektu edukacyjnego "W bibliotece" wskazują na jego trafność i atrakcyjność. Współpraca pomiędzy przedszkolem a biblioteką przyniosła wymierne korzyści dla obu placówek. Budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych to wspólne zadanie dla nauczycieli i rodziców. Tylko wspólna praca przyniesie pożądany efekt w kształtowaniu dojrzałego czytelnika.