Cel działania:- podnoszenie umiejętności wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy nauczyciela;
- kształtowanie umiejętności skutecznej współpracy w zespole;
- zwiększenie świadomości dotyczącej efektywnego wykorzystania chmury;
- integracja środowiska nauczycielskiego na terenie Gminy Barcin.
Szczegółowy opis działania:5 listopada 2015 roku w Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Brzechwy w Barcinie odbyła się I Gminna Konferencja Edukacyjna, której głównym celem było podjęcie działań w kierunku tworzenia systemu doskonalenia oświaty w Gminie Barcin.
W konferencji wzięli udział dyrektorzy, nauczyciele szkół i przedszkoli oraz pracownicy Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Barcin, a także animatorzy świetlic wiejskich, działających przy Miejskim Domu Kultury w Barcinie.
Wypracowane materiały zaprezentowano, wykorzystując narzędzie multimedialne – tzw. „chmurę".
Żeby pracować w „chmurze" wystarczy spełnić trzy warunki:
-
Założyć konto na stronie google.com. Oprócz dostępu do poczty e-mail natychmiast uzyskujemy kolejne narzędzia: "chmurę", pakiet biurowy, kalendarz, dysk gogle i inne. Umożliwiają one nam nie tylko tworzenie własnych dokumentów tekstowych, ale także arkuszy kalkulacyjnych, rysunków i prezentacji, które możemy przechowywać, edytować i udostępniać.
-
Mieć dostęp do internetu.
-
Posiadać urządzenie wyposażone w przeglądarkę internetową – smartfon, tablet, komputer stacjonarny, laptop, notebook lub inne.
Podczas obrad plenarnych mogliśmy przedstawić jeden dokument, zawierający plany i wnioski wszystkich zespołów przedmiotowych.
Jakie są inne zalety pracy w „chmurze"?
-
łatwy, darmowy dostęp do materiałów w każdym miejscu;
-
możliwość udostępniania dokumentów, wpisywania sugestii i komentarzy;
-
przechowywanie danych i ich edycja;
-
wspólna praca w czasie rzeczywistym, śledzenie poczynań innych grup;
-
szybka informacja zwrotna;
-
wgląd w historię zmian;
-
tworzenie folderów z materiałami.
Zastosowanie „chmury" w pracy zespołu polonistycznego.
Podczas dyskusji poruszone zostały zmiany w szkole i kwestie dotyczące nowych rozporządzeń. Uczestnicy zastanawiali się także nad tym, czy od przybytku zadań domowych może boleć głowa... . W ramach dzielenia się dobrymi praktykami, w drugiej części warsztatów przedstawiono nagraną lekcję języka polskiego.
Zespół został podzielony na cztery grupy i pracował w „chmurze" przy pomocy urządzenia przenośnego - tabletów. Każda grupa, oglądając lekcje języka polskiego, zwracała uwagę na następujące aspekty: operacjonalizację celów, zalety lekcji, wady oraz elementy oceniania kształtującego. Poloniści wpisywali swoje spostrzeżenia w „chmurę", wspólnie pracowali w czasie rzeczywistym.
Prowadzenie warsztatów w tej formie pozwoliło nie tylko na wymianę doświadczeń metodycznych, ale również na zaprezentowanie i upowszechnienie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, przydatnych w pracy nauczyciela.
Podsumowaniem warsztatów może być prezentacja przygotowana w Dysku Google, która po skończeniu zajęć natychmiast została udostępniona uczestnikom warsztatów zespołu polonistycznego i zaprezentowana na posiedzeniu plenarnym konferencji.
https://docs.google.com/presentation/d/1P6-v004YVN03PPWNcihgzNQvZjR7esIQg5mUs70m1Ms/edit?usp=sharing
Efekty działania:- wspólna praca wszystkich zespołów w czasie rzeczywistym, śledzenie poczynań innych grup;
- szybka informacja zwrotna;
- prezentacja wspólnie wypracowanych efektów na posiedzeniu plenarnym I GKE;
- utworzenie bazy dydaktycznej przez liderów poszczególnych zespołów.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- Szkoły i placówki oświatowe na terenie gminy Barcin - uczestnicy I GKE, liderzy zespołów odpowiedzialni za zorganizowanie warsztatów dla nauczycieli poszczególnych przedmiotów;
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Brzechwy w Barcinie - udostępnienie sali gimnastycznej i pomieszczeń szkoły, zorganizowanie zaplecza technicznego;
- Miejski Dom Kultury w Barcinie - patronat medialny; obecność TVL, nagłośnienie;
- Stowarzyszenie "Otwarte Umysły" - koordynowanie spraw technicznych, związanych z pracą w chmurze.