Realizacja projektu "Alternative energy - present and future energetics" w Zespole Szkół Elektrycznych we Włoclawku
Cel działania:Opracowanie i realizacja projektu "Alternative energy - present and future energetics" w ramach partnerskiego programu Comenius, "Uczenie się przez całe życie".
Celem projektu było wypracowanie zmiany sposobu postrzegania przez uczniów roli energii alternatywnej w procesie jej produkcji w Polsce i na Węgrzech. Porównanie poziomu rozwoju przemysłowego i technologicznego, a także praktycznego aspektu pozyskiwania energii odnawialnej w obydwu krajach. Wskazanie ewentualnych przeszkód na drodze rozwoju tej dziedziny energetyki.
Nauczyciele zaangażowani w projekt mieli szansę rozwinąć swoje kompetencje zawodowe poprzez wspólną pracę nad skryptem naukowym, który stanowił bazę dydaktyczną dla cyklu zajęć przewidzianych dla uczniów w trakcie wzajemnych wizyt w szkołach partnerskich. Rozwijanie kompetencji komputerowych uczniów poprzez wspólną pracę nad panelem Internetowym projektu. Rozwijanie kompetencji zawodowych dzięki wspólnej pracy w języku angielskim nad implementacją produktu.
Szczegółowy opis działania:Realizacja projektu jest kontynuacją ponad 10-letniej wpółpracy Zespołu Szkół Elektrycznych we Włoclawku ze szkołą VBJ z Gyöngyös na Węgrzech.
"Energia alternatywna – teraźniejszość i przyszłość energetyki” to projekt dotyczący alternatywnych źródeł energii oraz ich obecnej i przyszłej roli w produkcji energii. Projekt zrealizowano w ramach partnerskiego programu Comenius "Uczenie się przez całe życie". Dokumentację projektową złożono w lutym 2013 roku.
Na początku realizacji projektu ogłoszony został konkurs na prezentację multimedialną dotyczącą wybranego alternatywnego źródła energii. Miał on na celu wyłonić uczestników Projektu „Alternative energy – present and future energetics”. Udział szkoły w prokjekcie oraz konkurs został oficjalnie ogłoszony przez dyrektora szkoły. Na szkolnej stronie internetowej opublikowano jego zasady i regulamin.
Informacja o trwającym w ramach projektu konkursie pojawiła się w formie reportażu w lokalnej telewizji http://zsel.edu.pl/wiadomosci/php_2013_2014/alternatywna_energia_1.php
Konkurs podsumowano 6.12.2013r. http://zsel.edu.pl/wiadomosci/pliki_2013_2014/konkurs_energia_wyniki.pdf a zwycięzcy konkursu stali się oficjalnymi uczestnikami projektu, otrzymali pakiety informacji dotyczące wymagań programu wyjazdu na Węgry.
Zwycięzcy konkursu zbudowali panel projektowy http://www.projektenergiaalternatywna.pl/, który stanowi platformę wymiany informacji oraz prezentacji efektów produktów projektu w języku angielskim. Uczestnicy projektu po obowiązkowym zalogowaniu się na panelu, zamieścili na nim nagrodzone prezentacje. http://www.projektenergiaalternatywna.pl/our-presentations.
W grudniu 2013 r. zakupiony został sprzęt dydaktyczny do prowadzenia zająć z alternatywnych źródeł energii. Przygotowano opis sprzętu oraz instrukcje do prowadzenia zajęć. http://zsel.edu.pl/wiadomosci/php_2013_2014/nowosci_dydaktyka.php
W okresie 04.03.2014 r.-14.03.2014 r. odbył się wyjazd 10 uczniów i 3 nauczycieli na Węgry. W trakcie pobytu w Gyöngyös stworzona została w języku angielskim dokumentacja poprojektowa, która posłużyła porównaniu sposobów wytwarzania energii alternatywnej w Polsce i na Węgrzech.
http://www.projektenergiaalternatywna.pl/visits/polish-group.
Harmonogram działań projektowych na Węgrzech:
1. 7.03 2014 r. - zwiedzanie wytawy przyrodniczej w muzeum Matra w Gyöngyös.
http://zsel.edu.pl/wiadomosci/php_2013_2014/matra.php,
2. 7.03. 2014 r. - zwiedzanie eksperymentalnej instalacji - ogniw fotowoltaicznych.
http://zsel.edu.pl/wiadomosci/php_2013_2014/dobromir_wegry.php ,
3. 8.03.2014 r. wizyta w Eger – zwiedzanie powulkanicznego tufu
http://zsel.edu.pl/wiadomosci/php_2013_2014/eger.php,
4. 10.03.2014 r. zwiedzanie hydroelektrowni w Kiskore na rzece Tisza.
http://zsel.edu.pl/wiadomosci/php_2013_2014/tama_wegry.php, 11.03 – wizyta w elektrowni konwencjonalnej Visonta,
5. 11.03.2014 r. - izyta w elektrowni Tass Puszta biomasa.
http://zsel.edu.pl/wiadomosci/php_2013_2014/wegierska_marchewka.php
6. 12.03. 2014 - uczestniczenie w wykładzie o odnawialnych źródłach energii na uniwersytecie technicznym w Budapeszcie, dotyczący trendów pozyskiwania energii alternatywnej. Zwiedzanie instalacji dototyczących wytwarzania energii odnawialnej na uniwersytecie w Budapeszcie.
http://zsel.edu.pl/wiadomosci/php_2013_2014/solary_wegry.php
7. Spotkanie z władzami miasta Gyongyos.
http://zsel.edu.pl/wiadomosci/php_2013_2014/spotkanie_na_szczycie.php służące przedstawieniu założeń Projektu.
8. Zwidzanie szkoły. Udział uczesników wyjazdu w lekcjach z języka węgierskiego oraz zajęciach dotyczących odnawialnych źródeł energii.
http://zsel.edu.pl/wiadomosci/php_2013_2014/lekcja_wegry.php
Relacja z pobytu na bieżąco uzupełniania była na szkolnej stronie internetowej m.in. http://zsel.edu.pl/wiadomosci/php_2013_2014/wegry.php , a także stronie Urzędu Miasta Włocławek.
http://mlodywloclawek.pl/w-szkole/1241, http://mlodywloclawek.pl/w-szkole/1202.
Lokalna telewizja informacyjna CW 24 16.04.2014 przeprowadziła wywiad z uczestnikami projektu pod kątem efektów pracy i przygotowania do realizacji mobilności szkoły partnerskiej z Węgier.
http://www.zsel.edu.pl/wiadomosci/php_2013_2014/wegrzy_hasaja.php
W dniach od 21.05.2014 r. do 30.05.2014 r. odbyła się rewizyta grupy projektowej z Węgier we Włocławku.
Harmonogram działań projektowych we Włocławku:
1. 22.05. 2014 r. - spotkanie grup projektowych w Zespole Szkół Elektrycznych we We Włocławku, zwiedzanie szkoły, pokaz szkolnej pracowni wysokich napięć.
2. 22.05. 2014r. - mecz w piłkę koszykową, spotanie z władzami miasta Włocławka.
3. 23.05.2014 r. - zwiedzanie włocławskiiego oddziału firmy Run Chłodnia.
4. 24.05.2014 r. - zwiedzanie farmy wiatrowej w miejscowości Sokołów k. Włocławka.
5. 25.05.2014 r. - spotkania inegracyjne grup projektowych.
6. 26.05.2014 r. - zwiedzanie elektrowni wodnej we Włocławku. Rejs po Wiśle.
7. 27.05.2014 r. zwiedzanie włocławskiej firmy elektronivcznej Renex, zakładów chemicznych Anwil we Włocławku.
8. 28.05.2014 r. - zwiedzanie Włocławskiego Centrum Edukacji Ekologicznej przy PGK "Saniko" we Włocławku, biogazowni w podwłocławskiej miejscowości Machnacz.
9. 29.05.2014 r. - wycieczka do Torunia, zwiedzanie miasta oraz udział w zajęciach dotyczących energii odanwialnej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Ponadto węgierska grupa projektowa brała udział w szkole w lekcjach z języka polskiego, zajęciach dotyczących odnawialnych źródłach energii, umiejętniści wykorzystywania technik graficznych przy zastosowaniu tabletów pozyskanych w ramach projektu "Alternative Energy - past, present and future of energetics".
Sprawozdanie z realizacji http://www.zsel.edu.pl/wiadomosci/php_2013_2014/wegrzy_hasaja.php, w tym wywiady telewizyjne, współpraca z lokalnymi instytucjami m.in. Włocławskie Centrum Edukacji Ekologicznej http://www.wcee.org.pl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1 oraz przedsiębiorstwami np. Anwil SA.
Produkty projektu opisane i udostępnione na panelu Projektu to:
- Scenariusz oraz instrukcje w języku angielskim do tematu: Wyznaczanie punktu max mocy ogniwa fotowoltaicznego PV. http://www.projektenergiaalternatywna.pl/project-products/photovoltaic-panels-in-practice-lesson
- Scenariusz oraz instrukcje w języku angielskim do tematu: Obróbka graficzna zdjęć - kolaże.
- Polsko-angielsko-węgierski słowniczek terminów dot. energii alternatywnej.
- E-SOWA - interaktywny system wsparcia ruchu turystycznego na obszarach ekologicznie chronionych powstał w oparciu o badania prowadzone przez uczestniczki Projektu w trakcie jego realizacji http://www.zsel.edu.pl/wiadomosci/php_2013_2014/sowa.php http://www.pzswir.pl/pliki/Protokol2014.pdf
- Autorskie programy nauczania języka angielskiego dla informatyków, elektroników, elektryków, teleinformatyków powstałe w oparciu o wypracowane produkty projektu, zaprezentowane w trakcie szkolenia dla nauczycieli języka angielskiego zawodowego, a następnie zatwierdzone do realizacji w szkolnym zestawie programów nauczania.
Efekty działania:Implementacja produktów projektu zakłada wypracowanie zmiany sposobu postrzegania roli energii alternatywnej w procesie produkcji energii w obu krajach. Dokonano porównania poziomu rozwoju przemysłowego i technologicznego, a także praktycznego aspektu pozyskiwania energii alternatywnej Polsce i na Węgrzech. Wskazanie przeszkód rozwoju tej dziedziny energetyki.
Projekt zakładał uzupełnienie programu nauczania przedmiotów zawodowych w szkołach partnerskich o zagadnienia alternatywnych źródeł energii, rozważenie możliwości utworzenia nowego zawodu - technik urządzeń i systemów energii odnawialnej.
Efektem realizacji projektu jest także internetowy panel projektu www.projektenergiaalternatywna.pl, który służy jako materiał dydaktyczny wspierający nauczycieli zajęć zawodowych, ale przede wszystkim nauczycieli języka angielskiego zawodowego w procesie kształcenia techników: elektryków, elektroników, informatyków i teleinformatyków, a także w procesie budowania własnych programów.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Urząd Miasta Włocławek i Urząd Miasta w Gyöngyös na Węgrzech - umożliwienie i realizacja spotkań grup projektowych oraz głowni wnioskodawcy.
Organizatorzy spotkań dotyczących energii alternatywnej dla grup projektowych w Polsce: Elektrownia Wodna we Włocławku, Włocławskie Centrum Edukacji Ekologicznej, Regionalny Zakład Utylizacji Odpadów Komunalnych w Machnaczu, zakłady azotowe Anwil S.A - grupa Orlen, włocławska firma elektroniczna Renex, włocławski oddział firmy Run Chłodnia, farma wiatrowa w Sokołowie k. Włocławka.
Organizatorzy wykładów i pokazów praktycznych dotyczących energii odnawialnych: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Obuda w Budapeszcie.
Organizatorzy spotkań dotyczących energii alternatywnej dla grup projektowych na Węgrzech: Hydroelektrownia w Kiskore - Węgry, elektrownia Tass Puszta biomasa - Węgry, muzeum Matra w Gyöngyös - Węgry.
Hotel - restauracja Portofino we Włocławku - współpraca w zakresie zakwaterowania i transportu grupy węgierskiej.
Informacje dodatkowe:Zespół Szkół Elektrycznych we Włocławku chciałby kontynuować tematykę projektu w ramach programu Erasmus+.