Cel działania:- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych;
- integracja nauczycieli i uczniów z różnych szkół.
Szczegółowy opis działania:Międzyszkolny Konkurs Matematyczny dla klas drugich szkół podstawowych jest organizowany od 2005 r. Forma konkursu jest niezmienna. W pierwszych edycjach konkursu uczestniczył jeden uczeń ze zgłoszonych szkół. Konkurs cieszył się dużą popularnością wśród dzieci, dlatego od 2010 r. zwiększono liczbę uczestników do dwóch uczniów z każdej szkoły.
Na początku kwietnia wszystkie włocławskie szkoły otrzymują zaproszenie wraz z regulaminem, który zawiera: miejsce i czas konkursu, cele konkursu oraz zakres wiadomości i umiejętności wymaganych od uczestników.
Wymagany zakres wiadomości i umiejętności to:
- rachunek pamięciowy (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie w zakresie 50);
- zadania tekstowe proste i złożone;
- zadania nietypowe.
Etap szkolny konkursu przeprowadzają nauczyciele danej szkoły. Dwóch laureatów etapu szkolnego konkursu reprezentuje swoją szkołę w międzyszkolnym konkursie, który odbywa się na początku czerwca.
Konkurs składa się z trzech etapów:
- pierwszy - liczenie na czas w zakresie 50; każde dziecko musi wykonać po dwadzieścia przykładów na dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie w jak najkrótszym czasie;
- drugi - rozwiązywanie zadań tekstowych o różnym stopniu trudności;
- trzeci - rozwiązywanie łamigłówek, zagadek i rebusów matematycznych oraz zadań otwartych.
Zadania konkursowe są tak dobrane, aby każde dziecko miało poczucie sukcesu i wykonało poprawnie znaczną część zadań. Za każde poprawnie wykonane zadanie uczniowie otrzymują punkty. Za poprawnie wykonane przykłady w liczeniu na czas uczestnicy otrzymują po 0,25 pkt. za każdy przykład. Zadania tekstowe, w zależności od stopnia trudności, punktowane są od 1 pkt. do 3 pkt. za zadania złożone i nietypowe. Wygrywa uczestnik, który zdobył największą liczbę punktów.
Podczas pracy komisji uczestnicy konkursu zapraszani są na poczęstunek oraz przedstawienie przgotowane przez szkolne koło teatralne albo inscenizacje uczniów klas I-III.
Każdy uczestnik konkursu otrzymuje dyplom pamiątkowy i drobny upominek. Laureaci pięciu pierwszych miejsc otrzymują dyplomy i nagrody rzeczowe.
Wszyscy nauczyciele przygotowujący uczniów otrzymują pisemne podziękowania w formie dyplomów.
Efekty działania:Udział w konkursie promuje osiągnięcia uczniów, nauczycieli i szkół. Motywuje uczestników do podejmowania dodatkowych zadań rozwijających ich zdolności oraz poszerza wiadomości i umiejętności matematyczne uczniów.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- osoby prywatne (najczęściej rodzice z naszej szkoły) - przygotowują poczęstunek dla uczestników konkursu, fundują nagrody i słodycze;
- włocławskie firmy wspierające konkurs finansowo lub rzeczowo;
- wydawnictwa i księgarnie - fundatorzy nagród.
Informacje dodatkowe:Organizatorzy starają się stworzyć przyjazną atmosferę, która sprzyja integracji uczniów i nauczycieli ze szkół podstawowych Włocławka. Często informacje i zdjęcia z przebiegu konkursu przedstawiane są w lokalnej prasie.
Konkurs cieszy się dużym zainteresowaniem uczniów i nauczycieli. Jest też promocją szkoły.