strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2017-10-24 09:55 / 468
Gminny Konkurs Matematyka + Przyroda = Sukces
Działanie opracowano w placówce:Zespół Szkolno-Przedszkolny w Ślesinie
DWORCOWA 9
89-121 ŚLESIN
Autor / autorzy działania:Magdalena Mistrzak, Małgorzata Biciutko
zespolslesin@op.pl
Dział i zakres działania:uczeń zdolny
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:cyklicznie raz w roku
Forma zajęć:konkurs przedmiotowy
Adresat zajęć:uczniowie kl. V-VI szkół podstawowych
Cel działania:
- rozwijanie pasji i zainteresowań matematyczno-przyrodniczych uczniów.



Szczegółowy opis działania:

Pomysł konkursu narodził się w roku szkolnym 2011/12. Od tego czasu cyklicznie, raz w roku, spotykamy się z chętnymi uczestnikami w naszej placówce. Szkoły deklarujące chęć udziału w konkursie zgłaszają dwuosobowe drużyny, oddzielnie dla kl. V i VI. Uczniowie biorą udział w następujących konkurencjach: rebusy, krzyżówki, test wiedzy matematyczno-przyrodniczej i układanie tangramów. Proponowane zadania są różnorodne.

  • Najpierw 4 rebusy: dwa dotyczą matematyki i dwa związane są z przyrodą - czas pracy 10 minut.
  • Następnie przechodzimy do krzyżówki, która każdego roku ma hasło - cytat dotyczący sukcesu - związane z myślą przewodnią konkursu. W minionym roku hasło brzmiało: "Droga do sukcesu jest bardzo prostym procesem". Połowa pytań w krzyżówce obejmuje zaganienia matematyczne, np. kąt, procent, Tales..., a druga część związana jest z przyrodą, np. Wisła, skala, powiat... - czas pracy 10 minut.

W międzyczasie jury sprwadza oddane prace, a uczniowie przechodzą do zmagań testowych.

  • Test matematyczno-przyrodniczy obejmuje następujące zagadnienia: orientacja w terenie, mapa, skala, plan, krainy geograficzne Polski, Ziemia częścią wszechświata, Ziemia - nasza planeta, budowa i właściwości materii, przemiany chemiczne wokół nas, działania na liczbach naturalnych i ułamkach, zadania i zagadki matematyczne, procenty, zadania tekstowe, zamiana jednostek, obliczenia zegarowe, kalendarzowe i związane z wiekiem, prędkość, droga i czas - czas pracy 40 minut.
  • Na zakończenie dzieci układają wskazane obrazki z tanów, inne dla kl. V i kl.VI - czas pracy 10 minut.

Przy podsumowaniu wyników, oprócz poprawnych odpowiedzi, ważny jest czas wykonania zadań, który jury zapisuje na kartach pracy. Informacja ta przydaje się w przypadku miejsc równorzędnych. Rywalizacja przebiega zgodnie z zasadami „fair play”. W skład komisji konkursowej wchodzą nauczyciele z zaproszonych szkół oraz organizatorzy. Każdy uczestnik otrzymuje dyplom oraz drobny upominek. Dla dzieci przygotowane są napoje i słodycze.



Efekty działania:
- zdobycie umiejętności współpracy w grupie i dzielenia się swoją wiedzą podczas przygotowywania się do konkursu i eliminacji szkolnych;
- stosowanie zdrowej rywalizacji wiedzowej.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Burmistrz Miasta i Gminy Nakło nad Notecią - patronat;
- Urząd Miasta i Gminy w Nakle nad Notecią - nagrody;
- wydawnictwo GWO - nagrody, dyplomy;
- ZS nr 7 i ZS nr 8 w Bydgoszczy - nauczyciele eksperci;
- osoby prywatne - nagrody;
- Rada Rodziców przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym - napoje, słodycze, nagrody;
- lokalne media - zamieszczenie informacji o szkolnych wydarzeniach.


Informacje dodatkowe:
Więcej informacji (galeria zdjęć i opis przedsięwzięcia) na stronie internetowej www.zsslesin.gmina-naklo.

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie zsslesin.gmina-naklo



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl