Cel działania:Doskonalenie działań związanych z analizowaniem i wykorzystaniem wyników egzaminów zewnętrznych w szkolnym systemie kształcenia.
Szczegółowy opis działania:Pierwsze wyniki
Wyniki egzaminów gimnazjalnych w pierwszych latach ich funkcjonowania nie były dla nas zadawalające – mieściły się w niskich staninach.
Przeprowadzane co roku analizy i związane z tym modyfikacje naszych działań dydaktycznych nie przynosiły oczekiwanych rezultatów.
Postanowiliśmy pochylić się raz jeszcze nad sposobem analizowania i wykorzystywania wniosków z tych analiz w naszej pracy.
Wnioski z analiz w zakresie uwarunkowań kontekstowych odnoszących się do czynników środowiskowych i indywidualnych nie zmieniały się w kolejnych latach w istotny sposób.
Oddziaływanie czynników pedagogicznych systematycznie ulegało wzmocnieniu – poprawiała się baza szkoły, nauczyciele doskonalili swoje umiejętności – większość nabyła kwalifikacje do nauczania co najmniej dwóch przedmiotów.
Mieć wyniki w średnich staninach
Taki właśnie cel sobie postawiliśmy. Realny i adekwatny do uwarunkowań kontekstowych, w jakich funkcjonuje nasza szkoła.
Pierwsze działanie, to zestawienie ze sobą wyników analiz jakościowych z przeprowadzonych egzaminów gimnazjalnych. Pozwoliło nam to na znalezienie najsłabszych punktów w naszym kształceniu. W zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych uczniowie najsłabiej radzili sobie z zadaniami wymagającymi wskazywania i opisywania faktów, związków i zależności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych oraz stosowania zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów, natomiast w zakresie przedmiotów humanistycznych doskonalenie wymagało tworzenie własnego tekstu.
Znając swoje słabe punkty przystąpiliśmy do działań:
- w planie nadzoru pedagogicznego określane są działania związane z oceną procesu wdrażania wniosków z egzaminów (zakres ewaluacji wewnętrznych, obserwacje zajęć, monitorowanie procesów edukacyjnych);
- nauczyciele uwzględnili wnioski w planowaniu swojej pracy dydaktycznej, modyfikując także metody pracy z uczniami;
- przystąpiliśmy do projektów edukacyjnych realizowanych w ramach EFS: „Fascynacje zaklęte w nauce i biznesie”, „Za rękę z Einsteinem”, „Moje Kluczowe Kompetencje”, „Wespół w Zespół z Matematyką bez Granic”, „Młodzież przyszłością powiatu bydgoskiego”;
- na zajęciach pozalekcyjnych realizuje się zadania rozwijające kompetencje kluczowe uczniów;
- nauczyciele doskonalili na warsztatach swoje umiejętności w zakresie analizowania wyników egzaminów zewnętrznych oraz konstrukcji programów naprawczych;
- poddano ewaluacji wewnątrzszkolny system oceniania;
- przeprowadzana jest wnikliwa analiza wyników egzaminu próbnego.
Efekty działania:Od 2008 roku nasze wyniki powoli, ale systematycznie zaczęły się podnosić.
W roku 2010 wynik z części matematyczno-przyrodniczej znalazł się w 4 (niżej średni) staninie, a z części humanistycznej - w staninie 5 (średni).
W roku 2011 również oba wyniki mieściły się w staninach średnich: część matematyczno-przyrodnicza - stanin 5 (średni), część humanistyczna - stanin 6 (wyżej średni).
Analizowanie wyników w perspektywie wieloletniej pozwala na pełniejszą ocenę efektów podjętych wcześniej działań i ich ewentualną modyfikację. Łatwo też stwierdzić, czy umiejętność, która w danym roku wypadła najsłabiej ma charakter incydentalny bądź powtarza się rokrocznie.
przyjęty w naszej szkole sposób analizowania i wykorzystywania wyników egzaminów zewnętrznych przyniósł spodziewane efekty, dlatego uważamy, iż jest on wart kontynuowania i doskonalenie.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Kujawsko-Pomorskie Centrum Doskonalenie Nauczycieli - szkoleniowa rada pedagogiczna "Wykorzystywanie wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego w szkolnym systemie kształcenia"