Cel działania: - kształtowanie postawy patriotycznej w kontekście tożsamości narodowej oraz równości wszystkich ludzi bez względu na narodowość, kolor skóry, płeć;
- kształtowanie poczucia przynależności do Europy;
- poznawanie kultury innych narodów, naszych sąsiadów;
- kształcenie umiejętności odbierania świata za pomocą zmysłów;
- wzmacnianie więzi koleżeńskich między dziećmi poprzez wspólne działanie i zabawę;
- rozwijanie przyjaznego stosunku do dzieci innych narodów;
- kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole.
Szczegółowy opis działania:I Polska moja ojczyzna
1. „Jesteśmy Europejczykami”
- słuchanie fragmentu hymnu Unii Europejskiej „Oda do radości”;
- poznanie flagi Unii Europejskiej, wspólne tworzenie flagi poprzez przylepianie gwiazdek samoprzylepnych na niebieskie płótno, przeliczanie liczby gwiazd;
- oglądanie uproszczonej mapy Europy;
- zapoznanie ze słowami i melodią piosenki „Unia Europejska”.
2. „Polska to mój kraj”
- zapoznanie z legendą o Lechu, Czechu i Rusie, powstaniu państwa polskiego;
- pokaz mapy Polski i jej granic;
- pokaz napisu do czytania globalnego: Polska;
- słuchanie hymnu narodowego i próby śpiewania pierwszej zwrotki przy przyjmowaniu właściwej postawy.
3. „Barwy narodowe”
- zapoznanie z godłem Polski;
- zapoznanie z flagą Polski;
- wykonanie przez dzieci flagi Polski według określonej przez nauczyciela techniki.
4. „Warszawa - stolica Polski”
- zapoznanie z zabytkami Warszawy;
- Fryderyk Chopin i jego muzyka;
- malowanie farbami przy dźwiękach muzyki F. Chopina.
5. „Tańczymy krakowiaka”
- zapoznanie z krakowskim strojem ludowym;
- nauka kroków tańca ludowego "krakowiak".
II Poznajemy Niemcy
1. „Niemcy - nasi sąsiedzi”
- zapoznanie z nazwą kraju, stolicy;
- wysłuchanie fragmentu hymnu narodowego;
- oglądanie mapy Europy z zaznaczonym konturem Polski i Niemiec, poznanie wyrazu do czytania globalnego: "Niemcy",
- zapoznanie z dziećmi z przedszkola w Niemczech (Neuschloβ) w oparciu o nawiązaną korespondencję oraz otrzymane zdjęcia;
- poznanie imion dzieci i ich ramowego rozkładu dnia w przedszkolu.
2. „Flaga Niemiec”
- wykonanie flagi Niemiec według techniki podanej przez nauczyciela;
- zapoznanie ze słowami i melodią piosenki „Niemcy” (płyta „Śpiewające Brzdące, część 8”).
3. „Zabawy dzieci w przedszkolu w Niemczech”
- zapoznanie z ulubioną zabawą dzieci w Niemczech „Kaczuszki, chodźcie do mnie” (zasady takie same jak w zabawie „Gąski, gąski do domu”);
- zabawa muzyczno-ruchowa do niemieckiej melodii ludowej „Jedzie pociąg”;
- zabawy rytmiczne do muzyki poważnej znanych niemieckich kompozytorów (J. S. Bach, Beethoven, Mozart) wykorzystując metodę Batii Strauss.
4. „Niemiecka kuchnia”
- poznanie kilku słów po niemiecku: dzień dobry, proszę, dziękuję;
- wiemy, jak zachować się w restauracji;
- niemieckie potrawy, wykonanie sałatki „ Kartoffelsalat”.
5. „Baśnie braci Grimm”
- quiz, rozpoznawanie znanych dzieciom bajek czytanych przez nauczycielkę;
- rozpoznawanie znanych bajek po fragmentach ilustracji;
- wspólne układanie obrazka do bajki braci Grimm w formie puzzli.
III Poznajemy Czechy
1. „Czesi - nasi sąsiedzi”
- zapoznanie z nazwą kraju i jego stolicą;
- zaznaczanie położenia na mapie i globusie;
- oglądanie zabytków w oparciu o foldery, pocztówki, wydruki z Internetu;
- zapoznanie z wyrazem do czytania globalnego: "Czechy".
2. „Flaga Czech”
- wykonanie flagi Czech według techniki podanej przez nauczyciela.
3. „Czeskie tańce”
- polka - taniec czeski, nauka podstawowego kroku;
- wysłuchanie piosenki „Malowany dzbanek” Helena Vondrάčkovά;
- odtwarzanie układu tanecznego do wysłuchanej piosenki.
4. „Czeskie bajki”
- zapoznanie z postaciami czeskich bajek: Rumcajs, Krecik, Żwirek i Muchomorek, Pat i Mat (Sąsiedzi);
- projekcja wybranej przez dzieci czeskiej bajki;
- ulubione postacie z bajek w pracach plastycznych dzieci.
5. „Mówimy i śpiewamy po czesku”
- zapoznanie z kilkoma słowami w języku czeskim;
- nauka I zwrotki piosenki „Czeski grozik”;
- powtarzanie za nauczycielem kroków tańca „Grozik”.
IV Zakończenie projektu:
1. Część artystyczna
- powitanie zebranych gości w trzech językach: polskim, niemieckim i czeskim;
- wspólne wysłuchanie hymnu Unii Europejskiej „Oda do radości”;
- prezentacja przygotowanego programu artystycznego (wykorzystanie tańców i piosenek poznanych w trakcie realizacji projektu).
2. Zabawy, konkursy:
- zabawy i konkursy dla rodziców i dzieci;
- wykonanie pamiątkowych zdjęć.
Efekty działania:Dziecko:
- zdobywa dostosowaną do jego możliwości intelektualnych wiedzę na temat własnego kraju i krajów z nami sąsiadujących należących do Unii Europejskiej;
- kultywuje zwyczaje i obyczaje ludowe jako przejaw odrębności narodowej;
- wykazuje zainteresowanie życiem dzieci w innych krajach;
- dostrzega podobieństwa między ludźmi żyjącymi na całym świecie: takie same pragnienia, podobne zabawy i zajęcia;
- potrafi wskazać na mapie Europy państwa: Polskę, Niemcy, Czechy oraz rozpoznaje flagi tych państw;
- posługuje się kilkoma zwrotami grzecznościowymi w języku niemieckim i czeskim;
- odtwarza proste układy taneczne: "Grozik", "Malowany dzbanku";
- śpiewa piosenki: "Unia Europejska", "Niemcy", "Czeski grozik";
- aktywnie współdziała z rówieśnikami podczas wspólnych działań i zabaw.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Rodzice:
- pomoc w tłumaczeniu korespondencji z przedszkolem w Niemczech;
- dostarczanie pomocy do zajęć, widokówki, ilustracje, flagi, książki;
- uczestniczenie w uroczystościach, w których dzieci prezentowały poznane układy taneczne.
Zaprzyjaźnione Przedszkole w Niemczech "Neuschlo":
- wymiana korespondencji, listy obrazkowe redagowane wspólnie z dziećmi, życzenia świąteczne, zdjęcia;
- propozycje zabaw i zajęć z dziećmi;
- wymiana doświadczeń zawodowych między nauczycielkami.
Informacje dodatkowe:Już na szczeblu edukacji przedszkolnej zapoznajemy dzieci z naszym krajem, z mapą Polski, ukazujemy piękno i historię naszego kraju. Dzieci wiedzą, że jesteśmy Polakami, znają hymn i barwy ojczyste. Projekt "Mali Europejczycy" wprowadza elementy edukacji europejskiej poprzez zabawę, różne techniki plastyczne i zajęcia muzyczne. Uświadamia, że jesteśmy również Europejczykami i należymy do Unii Europejskiej oraz kształtuje przyjazny stosunek do dzieci innych narodów.