Cel działania:- integracja społeczności szkolnej, grup;
- wdrażanie do nawyków żywieniowych, kultury spożywania posiłków;
- zdrowa rywalizacja;
- utrwalenie wiedzy o porach roku;
- radość ze wspólnej zabawy i wspólnego posiłku.
Szczegółowy opis działania:W Zespole Szkół Specjalnych w Szubinie kształcą się uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. Ponadto uczniowie ci mają dodatkowe ograniczenia, np.: autyzm, problemy ze słuchem i poruszaniem się oraz panowaniem nad własnymi emocjami. Wobec powyższego percepcja otaczającej rzeczywistości jest przez nich utrudniona. Dlatego w ramach Szkolnego Zespołu do spraw Promocji Zdrowia i Sportu organizujemy cykliczne zajęcia pod nazwą „Integracja – Na zdrowie…”. W spotkaniach biorą udział uczniowie i nauczyciele. Wszyscy są podzieleni na trzy grupy. Każdy zespół pracuje przy osobnym stoliku, a ich członkowie są celowo dobrani tak, aby siły intelektualne były równo rozłożone.
Rok szkolny zaczynamy zajęciami „Integracja – Na zdrowie jesień”. Uczniowie dowiadują się podstawowych wiadomości o panującej aktualnie porze roku, słuchają ciekawostek na jej temat. Następnie każdy z zespołów ma do ułożenia przysłowia związane z jesienią. Kolejnym zadaniem jest krzyżówka tematyczna, która wymaga wiedzy dotyczącej pory roku, a także jak dbać wówczas o zdrowie i bezpieczeństwo. Następnie każda z grup typuje spośród siebie ucznia, który będzie zdobywał dla swojej drużyny punkty w kalamburach. Uczeń otrzymuje pięć haseł związanych z jesienią, które musi za pomocą gestów pokazać w taki sposób, aby odgadła je jego grupa. Ostatnim etapem jest wspólne przygotowanie posiłku z produktów dostępnych jesienią oraz ich wspólna konsumpcja. Podczas przygotowywania potraw uczniowie wspólnie śpiewają piosenki o tematyce jesiennej.
Analogicznie odbywają się te zajęcia zimą, wiosną i latem. Zimą przygotowujemy wspólnie pasty twarogowe z dodatkiem warzyw i ziół. Wiosną wykorzystujemy w naszej kuchni nowalijki, a latem - pierwsze owoce i warzywa. Pozostałe zadania w ramach spotkań integracyjnych dostarczają uczniom wiedzy związanej z omawianą porą roku. Ponadto uczniowie w trakcie tych zajęć utrwalają sobie zasady bezpiecznego wypoczynku w czasie ferii zimowych, wiosennych i letnich.
Efekty działania:- uczniowie wiedzą jak aktywnie i zdrowo spędzać wolny czas;
- poprawa relacji między uczniami, integracja różnych grup wiekowych;
- wzrost twórczej aktywności uczniów;
- współpraca w zespole, współodpowiedzialność, otwartość i tolerancja;
- poprawa atmosfery w szkole oraz relacji uczeń-uczeń, nauczyciel-uczeń;
- wyrobienie wśród uczniów zdrowych nawyków żywieniowych;
- zdobycie i doskonalenie umiejętności samodzielnego przygotowywania posiłków.
Informacje dodatkowe:Dokładne informacje z realizacji działań oraz zdjęcia znajdują się na stronie internetowej szkoły: www. zssszubin.pl a także w lokalnej prasie i na gazetkach w głównym holu szkoły.
Nasze cykliczne spotkania integracyjne cieszą się popularnością wśród uczniów. Wszyscy uczestnicy z wielkim zaangażowaniem biorą udział w tematycznych konkursach, zabawach oraz w przygotowaniu posiłku.
Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.zssszubin.pl |